Hopp til navigasjon Hopp til innhold
På topp ti av Brandz Top 100-listen over de største merkevarene i verden er det nesten bare teknologiselskaper. (Ill.: Brandz)

Teknologiselskaper bak åtte av ti av verdens sterkeste merkevarer

Det var nokså forskjellig for noen år siden.

Ti på topp i Topplisten Brandz Top 100 Most Valuable Global Brands 2017 ser ut som en hvem som er hvem-liste over teknologiselskaper.

Fem kjente i toppen
På de fem øverste plassene er det bare teknologiselskaper som Google, Apple, Microsoft, Amazon og Facebook.

Listen rundes ut av AT&T, Visa, Tencent, IBM og MacDonalds – som vil si at det bare er to selskaper igjen på topp ti-listen som ikke er teknologiselskaper.

Lenge siden Coca Cola
Det er med andre ord lenge siden varemerker som Coca-Cola, McDonalds og Marlboro var de mest berømte/verdifulle merkenavnene man kunne tenke seg.

Lengre ned på listen er Netflix, Snapchat og Youtube for første gang med i topp 100 i rangeringen.

Det var imidlertid ikke alltid slik.

Var annerledes i 2007
Går vi tilbake til samme rapporten for 2007 var riktignok Google på toppen, da også – men de hadde selskap av andre bedrifter som Coca Cola, Marlboro, Wal-Mart og Citigroup – og det var bare fire teknologiselskaper på topp ti.

Den gangen lå Apple på 16. plass, Nokia på 12. plass og Amazon var ikke en gang med på topp 100-listen.

Dette var imidlertid før Apple reiste seg til toppen på ryggen til iPhone, og før Facebook og Amazon virkelig slo til.

Nesten bare teknologi i dag
Det er imdilertid bare tre teknologiselskaper som konsekvent har holdt seg i toppen de siste ti årene – og det er Google, IBM og Microsoft.

Listen over de mest verdifulle merkevarene i dag er derimot nesten kjemisk renset for selskaper som ikke er teknologirelaterte – det er bare Visa og MacDonalds igjen.

Kilde
Mashable
Brandz top 100
Brandz 2007

Stikkord: markedsføring